WENDY LINA - PIANOLES - 26 november 2018

...(piano) spelen als een kind in de zandbak...

Wat ik zo fijn vind aan improviseren op piano, is dat de muziek nog niet bestaat. Ik kan dus ook geen fouten maken en er is niemand buiten mijzelf die bepaalt hoe de muziek moet klinken. Toch was het voor mij niet vanzelfsprekend om op deze manier te gaan muziek maken.
Vanaf het moment dat ik op pianoles ging, op mijn zesde, leerde ik om liedjes te spelen uit een boek. De muziek kwam altijd van buiten naar binnen en daarna maakte ik het me eigen (als dat al lukte zoals het 'moest'). Wat ik tot mijn 20e nooit leerde was om van binnen naar buiten te spelen. Zelf liedjes te verzinnen met de technieken die ik in mijn rugzak heb. De afgelopen jaren heb ik me juist vooral hierin verdiept en nu speel ik piano zoals een kind in de zandbak speelt. Zonder plan of doel, me laten verrassen door de klanken die uit de piano komen. Soms ontstaat er een stevig bouwwerk en soms een zootje.
Dit vind ik nu de leukste manier van pianospelen en ook het leukst om in les te geven. Het is veel interessanter om mijn leerlingen hun eigen verhaal te leren spelen op piano, dan om ze andere muzikanten te horen kopieëren. Iedereen kan dit leren, ook zonder rugtas vol techniek. Simpelweg door de pianotoetsen in te drukken en te luisteren naar de klank die ontstaat.

WENDY LINA - PIANOLES - 12 november 2018

...wat een steen in beweging kan zetten...

Als je een klein steentje in het water laat vallen, ontstaan daardoor grote kringen. Zo is het ook met pianoles geven, ik laat kleine steentjes lesstof vallen die hopenlijk iets in beweging brengen bij de leerlingen.
Helaas vielen vandaag mijn lessen in het water. Nota bene door een steentje, in mijn fietsband. In het niemandsland tussen Lierop en Helmond kreeg ik een lekke band. Uiteindelijk was de band pas weer geplakt tegen de tijd dat ik normaal aan mijn vierde les zou beginnen. Het had geen zin meer om verder te rijden naar Helmond.
Toch bracht dit kleine steentje een nieuwe beweging voor mijn pianolessen. Omdat ik nu wat uurtjes over had, ben ik eindelijk begonnen met het filmen van een pianoles (dit wou ik al een tijdje doen). Mijn lessen gaan niet alleen over improvisatie, zoals je ziet improviseer ik de les zelf ook. Ik begin te spelen en vertellen en dan stroomt het vanzelf van het één in het ander.
Tijdens het uitleggen ontdek ik zelf ook weer dingen, die ik kan meenemen in mijn eigen improvisaties. Daarom hou ik zo van lesgeven; terwijl ik steenjes in andermans vijver laat vallen komt er tegelijk beweging in mijn pianospel.